ما خدمتگزاران، مدیران و کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست بر باورهای زیر هم پیمان و استوار خواهیم شد:
1- کار و اعتقاد به مشارکت پذیری، انسجام سازمانی و رعایت وجدان کاری، انضباط و عدالت در انجام وظایف عبادت تلقی می شود.
2- صیانت از قانون، نظم و نگهداری بیت المال و پرهیز از اسراف و تبذیر در امکانات و اموال دولتی از وظایف مهم و اصلی ما می باشد.
3- خدمات ما موجب بهبود و ارتقاء سلامت جامعه می شود و روابط بین ما و بخش غیردولتی را تقویت می کند.
4- به مصداق روایت «ان الله جمیل و یحب الجمال» آراستگی ظاهر، رعایت نزاکت و اخلاق اسلامی، عدالت و انصاف را سرلوحه برخوردمان با گیرندگان خدمت قرار دهیم.
5- در جهت تقویت ارزش های اخلاقی، اسلامی و اجتماعی در محیط کار و ایجاد فضای صمیمی و پرهیز از تبعیض، شایعه سازی، تهمت، غیبت و خبر چینی تلاش خواهیم نمود و آن را وظیفه شرعی خود می دانیم.
6- باید به شخصیت همه احترام بگذاریم، خلاقیت و بهره وری را تشویق نمائیم و برای آنها ارزش قائل باشیم.
7- فرهنگ پاسخگو بودن در مقابل ارباب رجوع از بسترهای تعالی خود و اداره خود می دانیم.
8- باید روحیه قدردانی از دیگران را در خود تقویت نموده و سعی نمائیم که این امر را در بین همکاران اشاعه دهیم.
9- روحیه کار جمعی را در خود تقویت نموده و در انجام فعالیت های گروهی مشارکت جو و مشارکت پذیر باشیم.
10- خواسته های قانونی ارباب رجوع را در چارچوب وظایف خود با صحت، دقت و سرعت و بدون تشریفات زائد اداری و تحمیل هزینه اضافی به وی ارایه دهیم.
11- ما باید تلاش نمائیم تا مهارت، دانش و تخصص مربوط به وظیفه شغلی و سازمانی خود را فرا گرفته و تمام توان فنی، تخصصی و حرفه ای خویش را برای انجام بهینه فعالیت های شغلی و سازمانی به کار گیریم.
12- ما باید نسبت به سازمان متبوع خود و اهداف، مأموریت ها و ضوابط آن متعهد و وفادار باشیم و با علاقه مندی و تمام توان از طریق انجام صحیح وظایف و مسؤولیت های شغلی و سازمانی در راستای تحقق اهداف و مأموریت های سازمان تلاش نمائیم.
13- ما نباید از اختیارات و جایگاه شغلی و سازمانی خود در جهت منافع شخص یا گروه خاصی استفاده نمائیم. اختیارات شغلی و سازمانی باید فقط برای انجام وظایف سازمانی و در جهت مصالح عمومی به کار گرفته شوند.
14- باید برای ایده ها و افکار جدید ارزش قائل شده و برای اجرائی کردن آنها به شکل منطقی در واحدهای اجرائی تابعه و نظام اداری تلاش کنیم.
15- ما باید سعی نمائیم تا دانش خود را در زمینه فعالیت های سازمانی با دانش روز تطبیق داده و آنها را با توانمندی و ابتکار خود در انجام فعالیت های اداری و سازمانی به کار گیریم.
16- از امکانات، تجهیزات و سرمایه های نظام اداری حفاظت نموده و در استفاده مؤثر و مطلوب از آنها بکوشیم.
17- همیشه و در همه حال رضایت خدای متعال را مدنظر قرار داده و بر آنچه که خداوند امر یا از آن نهی می کند، توجه کامل داشته و او را ناظر بر اعمال و کردار خویش بدانیم.
18- استفاده صحیح از امکانات سازمان، پرهیز از اسراف و تبذیر، انجام امور بر اساس مشارکت و همدلی و رعایت سلسله مراتب اداری را لازمه کارخود بدانیم.
الف ـ اصول حاکم بر منشور
۱- اصل برابری: همه شهروندان در برابر قانون برابرند و باید با همه آنان در شرایط مشابه رفتار یکسان داشت. کارمندان باید در محدوده وظایف شغلی خود، امکان دسترسی برابر به خدمات دولتی را برای شهروندان فراهم کرده و با آنان بدون هیچگونه تبعیض رفتار نمایند.
۲- اصل حاکمیت قانون در مناسبات اداری: همه امور دولتی مبنای قانونی دارد و تصمیمات و اقدامات اداری کارمندان باید براساس احترام به قوانین و مقررات موجود اتخاذ و انجام گردد.
۳- اصل شهروندمداری (مردممداری): هدف غایی از تشکیل سازمانهای دولتی و استخدام کارمندان، ارایه خدمت بهتر به مردم و شهروندان است. کارمندان باید در گفتار، کردار و نگرشهای خود عنوان « خدمتگزار مردم» را متجلی سازند. کارمندان متعهد هستند که در تصمیمگیریها، انجام وظایف و رفتارهای خود منافع و ترجیحات مردم و شهروندان و مصالح عمومی را در نظر گیرند و امکان دسترسی راحتتر و عامتر به خدمات دولتی را فراهم نمایند.
۴- اصل احترام و اعتماد: کارمندان در تعاملات و رفتارهای خود با سایر افراد ازقبیل مافوقها، زیردستان، همکاران و مراجعان باید احترام آنان را حفظ نمایند. به انتظارات و احساسات دیگران اهمیت قائل شده و بر مبنای اعتماد به طرف مقابل عمل کنند.
۵- اصل شفافیت: کارمندان باید تمامی اطلاعات مربوط به امور و فرآیندهای جاری دستگاههای اجرایی (به غیر از اموری که در زمره اسناد و اطلاعات طبقهبندی شده قرار دارد) را به طور شفاف در چارچوب مقررات و ضوابط در اختیار ذینفعان قرار دهند. این اطلاعات ضمن مشخصکردن فرآیندهای سازمانی، مبنای پاسخگویی کارمندان به مردم و مراجع ذیصلاح را فراهم میآورد.
۶- اصل پاسخگویی: سازمانهای دولتی برای مردم ایجاد میشوند و باید در برابر آنان پاسخگو باشند. کارمندان مسئولیت تصمیمات و اقدامات خود را برعهده گرفته و در مورد آنها به مردم و مراجع ذیصلاح پاسخگو هستند.
۷- اصل عدم سوءاستفاده از موقعیت شغلی: کارمندان نباید از اختیارات و جایگاه شغلی و سازمانی خود در جهت منافع شخص یا گروه خاصی استفاده نمایند. اختیارات شغلی و سازمانی باید فقط برای انجام وظایف سازمانی و در جهت مصالح عمومی بهکار گرفته شوند.
۸- اصل تعهد و وفاداری به سازمان: کارمندان باید نسبت به دستگاه متبوع خود و اهداف، مأموریتها و ضوابط آن متعهد و وفادار باشند و با علاقهمندی و تمام توان از طریق انجام صحیح وظایف و مسئولیتهای شغلی و سازمانی در راستای تحقق اهداف و مأموریتهای سازمان تلاش نمایند.
۹- اصل بهکارگیری مهارت و تخصص: کارمندان باید تلاش نمایند تا مهارت، دانش و تخصص مربوط به وظیفه شغلی و سازمانی خود را فراگرفته و تمام توان فنی، تخصصی و حرفهای خویش را برای انجام بهینه فعالیتهای شغلی و سازمانی بهکار گیرند.
ب- مفاد منشور
۱- انجام وظایف و مسئولیتهای شغلی و سازمانی
۱-۱-همـیشه و در همه حال رضایت خدای متعال را مدنظر قرارداده و بر آنچه که خداوند امر یا از آن نهی میکند، توجه کامل داشته و او را ناظر بر اعمال و کردار خویش بدانیم.
۲-۱- به رعـایت نظم و انضباط در انجـام فعالیتها و حضور به مـوقع در سـازمان توجه نماییم.
۳-۱-در انجام وظایف و مسئولیتها پشتکار و جدیت داشته و آنها را با دقت، صحت و به موقع انجام دهیم.
٤-۱-سعی نماییم تا دانش خود را در زمینه فعالیتهای سازمانی به روز نگهداشته و آنها را با توانمندی و ابتکار خود در انجام فعالیتهای اداری و سازمانی بهکار گیریم.
٥-۱- برای ایدهها و افکار جدید ارزش قائل شده و برای اجرایی کردن آنها به شکل منطقی در دستگاه اجرایی متبوع و نظام اداری تلاش کنیم.
٦-۱- برای افزایش بهرهوری نظام اداری از طریق افزایش بهرهوری حیطه فعالیت خود تلاش کنیم.
٧-۱- از امکانات تجهیزات و سرمایههای نظام اداری حفاظت نموده و در استفاده مؤثر و مطلوب از آنها بکوشیم.
٨-۱- در انجام فعالیتها و تعاملات، روابط خویشاوندی، قومی، جنسی، نژادی، مذهبی و غیره تأثیری در تصمیمات و اقداماتمان نداشته باشد.
٩-۱- روحیه انتقادپذیری داشته و انتقادات سازنده دیگران را به عنوان فرصتی برای اصلاح و بهبود خود و فعالیتهایمان بدانیم.
۲- رفتار و برخورد با اربابرجوع و همکاران
۱-۲- مردم وشهروندان به عنوان ذیحق برای نظام اداری هستند. تلاش نماییم با ایجاد ارتباط مناسب و ارایه خدمت بهتر، تصویری مثبت از دستگاه اجرایی و نظام اداری در ذهن آنان ایجاد کنیم.
۲-۲- به مراجعهکنندگان به صورت عادلانه و در چارچوب قوانین، مقررات و ضوابط خدمت ارایه دهیم.
۳-۲- در محدوده وظایف شغلی، اطلاعات و راهنماییهای لازم و مناسب به ارباب رجوع ارایه و در زمینه خدمات، شفافسازی صورت دهیم.
۴-۲- خواستههای قانونی اربابرجوع را در چارچوب وظایف خود با صحت، دقت و سرعت و بدون تشریفات زائد اداری و تحمیل هزینه اضافی به وی ارایه دهیم.
۵-۲- به ارباب رجوع احترام گذاشته و در استقبال و صحبت با آنان گشادهرو باشیم.
۶-۲-به نظرات، پیشنهادها و بازخوردهای شهروندان و مراجعهکنندگان به عنوان منبعی گرانبها برای بهبود عملکرد نگاه کرده و با دید منطقی به آنها توجه کنیم.
۷-۲- به نظم و آراستگی شخصی و محل کار خود توجه کنیم.
۸-۲- سعی کنیم تا فرهنگ تکریم ارباب رجوع، پاسخگویی و گرهگشایی از مشکلات مردم و مراجعان به یک ارزش حاکم در نظام اداری تبدیل شود.
۹-۲- روحیه کارجمعی را در خود تقویتکرده و در انجام فعالیتهای گروهی مشارکتجو و مشارکتپذیر باشیم.
۱۰-۲- روحیه قدردانی از دیگران را در خود تقویت کرده و سعی نماییم که این امر را در بین همکاران اشاعه دهیم.
۱۱-۲- دانش، تجربه و توانمندیهای خود را با سعه صدر در اختیار همکاران قرارداده و در ارتقاء توانمندیهای آنان کوشا باشیم.
۱۲-۲- تا حد ممکن در حل مشکلات شغلی همکاران تلاش نماییم و از تجسس در زندگی خصوصی آنان پرهیز نماییم.
متن منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید / سوگند کابینه روحانی به ۱۳ تعهد
«منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید» که در اولین جلسه هیات دولت یازدهم به ریاست دکتر حسن روحانی، قرائت شد.
بسمالله الرحمن الرحیم
منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید
۱- خداوند را در همه حالات ناظر بر اعمال و رفتار خویش و مسئولیت را امانتی الهی بدانم.
۲- همه آحاد مردم ایران را از همه اقوام و مذاهب الهی و بدون توجه به تفاوتهای فردی، جنسیتی و گروهی، محترم بشمارم و از حقوق، حریم خصوصی، حيثيت و شرافت آنان پاسداري کنم و در استفاده از تمام سرمايههاي انساني کشور بکوشم.
۳- هدف اول من تامین مصالح پایدار نظام جمهوری اسلامی ایران باشد و در صورتی که بین منافع فردی حزبی، سازماني، قومي و حرفهاي من با مصالح ملي تضادي باشد، از منافع خود بگذرم و مصالح ملي را مبناي تصميم قرار دهم؛ در تمام تصميمات و اقدامات خود، سياستهاي کلي نظام (ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبري)، برنامههاي توسعه، قوانين و اولويتهاي اعلام شده از طرف رييسجمهور را مد نظر قرار دهم.
۴- اندیشهام در مدار اعتدال، تصمیماتم بر مبنای تدبیر و رفتارم در چارچوب قانون باشد و از تندروی، شتابزدگی و خودسری بپرهیزم.
۵- همواره از دروغ بپرهیزم؛ به شعور و افکار عمومی احترام بگذارم؛ از دستکاری در اطلاعات و یا ارایه اطلاعات به گونهای که موجب فریب دیگران به ویژه مسئولان عالي نظام شود به شدت پرهيز کنم؛ به عنوان امين نظام جمهوري اسلامي، اطلاعات و اسرار نظام را حفظ نمايم؛ چه در زمان مسئوليت و چه بعد از آن رازدار باشم.
۶- در تمام تصمیمات و اقدامات خود جویا و پذیرای نقد و نظر دیگران باشم، مسئولیت خطاهای خود را بپذیرم؛ برای ديدگاه مخالف و انتقاد، ارزش قائل باشم و خود را مقيد به گزارشدهي منظم به رييسجمهور و مردم بدانم.
۷- نگاه و هدف خود را به سازمان تحت مدیریت خود محدود نکنم، بلکه تعاملات بین سازمانی و همافزایی های فراسازمانی را مدنظر قرار دهم. در این راه به ويژه با وزارتخانههاي همگروه، فراتر از منافع سازماني و با هدف دستيابي به اهداف ملي همکاري مؤثر داشته باشم.
۸- مبنای واگذاری مناصب را شایستگی، راستگویی و درستکاری قرار دهم و نزدیکان سببی و نسبي من در انتصابات از هيچ امتياز و تقدمي برخوردار نباشند.
۹- مدیران زیردست خود را برای پذیرش مسئولیتهای بزرگتر و بلند رتبهتر آماده کنم و کارکنان خود را به مثابه سرمایهای بپندارم که بهرهوری و بالندگي آنها بر عهده من است.
۱۰- نظرات تخصصی مدیران قبلی، کارمندان، منتقدان و مشاوران مستقل خود را جویا شوم و به آن توجه ویژه کنم.
۱۱- حق مردم در دسترسی به اطلاعات را پاس دارم، شفافیت اطلاعاتی را مبنای عمل قرار دهم؛ در ارایه اطلاعات به آنان و تعامل با رسانهها فعالانه و با رویکرد مثبت عمل کنم و در این مسیر با نظام اطلاعرسانی دولت هماهنگ عمل کنم.
۱۲- سرمایههای هستی چون انرژی، محیط زیست و نیروی انسانی را سرمايههاي تمام بشر دانسته، در حفظ، کاربرد درست و بهسازي آنها کوشش کنم و اين سرمايه را همچون ميراثي بپندارم که از گذشتگان به ما رسيده است و چون امانتي بپندارم که بايد به آيندگان برسانيم.
۱۳- هر گاه به این جمعبندی برسم که توان لازم برای انجام مسئولیت را از دست دادهام مراتب را به رییسجمهور اعلام کنم و زمانی که میخواهم سازمان تحت مدیريت خود را تحويل مسئول بعدي دهم، تمام اطلاعات و تجربيات خويش را به جانشين خود منتقل کنم.
من در پیشگاه قرآن کریم و در برابر رییسجمهوری اسلامی ایران به خداوند قادر متعال سوگند میخورم که همواره در دوران مسئولیت خود به منشور اخلاقي دولت «تدبير و اميد» متعهد باشم و همه توان خود را در راه ايفاي وظيفهام بکار گيرم.
منشور اخلاقی سازمان حفاظت محیط زیست
۱- حضور به موقع در محل کار و رعایت وقت شناسی دربرخورد با همکاران و ارباب رجوع .
۲- خوش رویی و متانت رفتار نسبت به همکاران و مراجعان .
۳- راهنمایی به موقع و ارایه اطلاعات لازم به مراجعان و جلوگیری از سرگردانی آنها .
۴- فراهم نمودن فضای مراودات به گونه ای که مراجعان به مسئولان و کارکنان اطمینان کامل داشته باشند .
۵- ارایه خدمات به ارباب رجوع با رعایت عدالت و انصاف و بدون تبعیض ( قومی ، جنسی ، خویشاوندی ، مذهبی و ... )
۶- توجه به صحبت ها و خواسته های مراجعان و حداکثر تلاش در پاسخگوئی و ارایه خدمت به آنها .
۷- ارایه اطلاعات لازم به همکاران به منظور انجام خدمات بهینه و تسریع در اجرای امور به نحو مطلوب .
۸- انجام وظایف به صورت موثر و کارآمد همراه با سرعت و منطبق با قوانین و مقررات سازمانی .
۹- خودداری از مظاهر فساد اداری نظیر توصیه ، سفارش و اخذ هرگونه هدیه .
۱۰- زمان گذاری فعالیت ها و انجام آن براساس زمان پیش بینی شده .
۱۱- انجام فعالیت ها براساس روش مستند و مشخص نه براساس سلیقه کارکنان یا مدیران .
۱۲- پرهیز از شایعه سازی ، تهمت ، غیبت ، خبرچینی و هر اقدامی که صمیمیت و اعتماد کارکنان را تضعيف کند .
۱۳- رازداری و خودداری از افشای اسناد محرمانه .
۱۴- استفاده از پوشش اسلامی .
۱۵- پرهیز از استعمال دخانیات بویژه در محیط کار .
۱۶- استقرار تجهیزات و اشیاء به صورت دقیق و منظم به نحوی که در زمان مورد نظر به راحتی دردسترس باشند .
۱۷- استفاده مطلوب از وسایل ایمنی حسب مورد .
۱۸- جلوگیری از اسراف و مصرف بیهوده امکانات و اموال سازمان .
۱۹- برقراری توازن و اعتدال بین زندگی شغلی و خانوادگی .
۲۰- استفاده صحیح از اختیارات و قدرت سازمانی .
۲۱- درک صحیح اهداف سازمان و تلاش به منظور همسویی اهداف فردی با آن .
۲۲- احساس مسئولیت نسبت به حرفه و سازمان متبوع خود .
۲۳- رعایت قوانین و مقررات سازمانی بطور دقیق .
۲۴- خودداری از تسلیم مدارک و اسناد به اشخاصی که حق دریافت آنها را ندارند .
۲۵- تهیه و تنظیم منشور مشارکت اجتماعی مردم در امور محیط زیست .
منشور حقوق مراجعین
- دریافت اطلاعات شفاف درباره خدمات دستگاه به روشهای مناسب.
- بهره مندی از خدمات بخشهای مختلف مستقر در مرکز استان و شهرستانها طبق وظایف دستگاه در وقت اداری.
- برخورداری از رفتار احترامآمیز توأم با خوشرویی و متانت از سوی کارکنان.
- دسترسی سریع به ارائه دهندگان هر خدمت با استفاده از راهنمای طبقات و مشخصات کارکنان.
- بهرهگیری از فضای مناسب ارتباطی و اطمینان بخش با مسؤولان.
- بهرهمندی از خدمات دستگاه با رعایت عدالت بدون تبعیضهای مختلف قومی، جنسی، خویشاوندی، مذهبی و غيره.
- استفاده از خدمات دستگاه در مدت زمان پیشبینی شده برای هر خدمت.
- بهرهمندی از فضای اداری متناسب با عرف و فرهنگ جامعه.
- استفاده از هوای سالم و مطبوع بدون استعمال دخانیات در فضای بسته اداری.
- برخورداری از محیط سالم کاری، بدون نیاز به ارائه توصیه نامه، سفارش و سایر مظاهر فساد اداری.
مراجعین گرامی؛ ضمن عرض خوش آمد به شما به آگاهیتان میرسانیم موارد دهگانه فوق در شمار حقوق بدیهی هر مراجعه کننده به دستگاهها و نهادهای دولتی به شمار مي آيد بنابراين خواهشمنديم در صورت مشاهده هرگونه تخلف از موارد فوق توسط مسؤولان و کارکنان اين دستگاه، به منظور اصلاح و بهبود خدمات، مراتب را از طريق شماره تماس 08733232415 به اطلاع دبيرخانه کميسيون تحول اداري دستگاه برسانيد.